Encyklopedie šachových kombinací

13. dubna 2010 v 14:08 |  Taktika
Vydavatel populárního šachového informátoru, Chess Informant, vydává již 3. vydání Encyklopedie šachových kombinací. 

Dostalo se mi do rukou 2. vydání, které obsahuje celkem 2001 vybraných kombinací z historie šachu, z šachových turnajů za posledních 200 let  -  390 stránek šachových diagramů s řešením kombinací. Nejstarší příklad kombinace je z roku 1789.  Opravdu dobrý materiál ke studiu kombinací.

Zajímalo mě mimo jiné i třídění kombinací podle různých motivů a témat. Také definice fenoménu kombinace je důležitá:
A chess combination is a forced variation with a sacrifice which leads to a positive result...
Šachová kombinace je vynucená varianta s obětí, která vede k pozitivnímu výsledku...

Dodávám jen pro přesnost..." k pozitivnímu výsledku" pro tu stranu, která kombinaci vynucuje a obětuje materiál. Mě se také někdy povedla vynucená kombinace s obětí, ale pozitivní výsledek měla protistrana. To není účel kombinace. Jsou pozice, kde jiná cesta než kombinační k vítězství nevede a ten kdo tu kombinaci neodhalí, nejenže zaslouženě nevyhraje, ale zkazí si tak i celou partii. Nic trapnějšího v šachu neznám. Když mě lepší soupeř převálcuje, beru to jako normální běh života. Silnější vyhrává. Ale když se dostanu do objektivně vyhrané pozice a zpackám si to sám, když neobjevím nějaký vtipný obrat, zasloužím jen výsměch. 

Zvláštní druh kombinací jsou léčky. Jsou to různí otrávení pěšci či figury, tahy, které vypadají jako hrubá chyba, ale pokud soupeř uvěří a "potrestá" nás za nepozornost, objeví se náhle skrytá kombinace. Někdy je taková léčka doprovázena hereckými etudami, chytání se za hlavu, aby to otupilo pozornost.  Sbírka populárních léček v zahájeních je na této stránce - kliknutím na diagram se dostaneme na video s vysvětlením léčky.  Sbírka léček v zahájení je taky na této stránce.
Šachy jsou prostě hra bojová a válečných prvků je strategie a taktika šachu plná.

Kombinace je nejkrásnější stránka šachové partie. Partie bez kombinací jsou na první pohled nudné. Nejvíc diváků na turnaji je u partií, kde pozice dává tušit oběti figur, králové běhají po šachovnici - "úder stíhá úder, to mladí hrají šach". Kombinace je souboj na bodáky, pro jednoho sláva, pro druhého katastrofa. Lidé také mají tendenci se zajímat o havárie, neštěstí a katastrofy.

Krása kombinace je právě v její překvapivosti, ve zdánlivém porušení jakýchsi "dobrých mravů" v šachu. Celou partii si každý hráč hlídá pěšce a figury, aby je o ně soupeř nepřipravil. Každou výměnu materiálu (vzetí chráněné figurky) si hráč promýšlí, jestli mu výměna nezhorší pozici.  Spočítání materiálu a posouzení šancí podle tohoto kritéria, dokáže i začátečník, který se právě naučil tahat figurkami:  pěšec za 1 jednotku, střelec a jezdec po 3, věž za 5, Dáma za 9.

Samozřejmě záleží na postavení figury a pěšce. Pěšec před proměnou v dámu má samozřejmě mnohem větší cenu než figura. Ale záleží také na postavení ostatních figur zejména krále a na tom, kdo je na tahu.

A najednou hráč na tahu provede tah, který představuje pro soupeře v první chvíli většinou duševní šok, protože se na šachovnici stane něco katastrofálního (pokud ovšem tu kombinaci předem nevidí a nic lepšího mu nezbývá a pouze spoléhá na to, že tu kombinační možnost jeho soupeř neodhalí), něco proti vžitým zásadám "slušné" hry. Přirovnal bych to k té situaci, jako když vám kolemjdoucí hodí do bytu oknem kufr plný tisícikorun. To se přeci nedělá.
Kolikrát jsem přišel na řešení kombinace tím, že jsem si představil možné "šílené" tahy a podíval se v duchu na  pozice, které po nich vznikly. Pak mě často napadlo další logické pokračování kombinace. 
Recept jak přijít na taktické řešení nemám, ale jak se časem seznamuji s různými kombinacemi, tak v paměti sem tam něco uvízne a pokud podobný motiv uvidím, tak mě řešení napadne. Někde jsem četl, že velmistři mají v pamětí miliony různých motivů a pohledem na pozici logicky nevymýšlí, ale vytahují nápady ze své paměti. Podobný princip používají programátoři metodou tabulky - vytažení řešení z jakési knihovny různých situací. Je to rychlé a spolehlivé.

A nyní k té klasifikaci kombinací:

První třídění je podle obětovaného materiálu. Podle tohoto kritéria jsou pozice uspořádány za sebou.
A -   1, 2, 3   - oběť pěšců, jednoho jezdce
C - oběť jezdce a střelce
G - oběť jedné věže, střelce, jezdce
M - kombinace s obětí dámy

Toto třídění podle množství obětovaného materiálu nic neříká o tom charakteru pozice.
Proto jsou doplněna další kriteria třídění kombinací podle témat. Toto označení je vpravo nahoře u každé pozice (například I e  =  matová kombinace spojená s odkrytým útokem).

Témata

I - kombinace s matovým útokem
II - kombinace pro dosažení remizy
III - kombinace vedoucí k materiální výhodě
IV - Všechny ostatní kombinace

Některé kombinace obsahují více témat a je to u nich označeno.

Motivy kombinací

a - zničení obrany
b - blokáda pole
c - uvolnění pole
d - odvlečení
e - odkrytý útok
f -  vazba
g - zničení pěšcového krytu
h - zavlečení
i -  zatarasení dráhy
j -  dvojitý úder

znaménko * je u těch pozicí, které vyplynuly z analýz důležitých variant a ve skutečnosti se v partii nestaly.

Motiv chápu jako nejjednodušší prvek kombinace - vtipná myšlenka, nápad. Z motivů se skládá téma kombinace, neboli vyšší cíl ve vedení boje. Těchto cílů se právě dosahuje kombinací různých motivů.  Prosté napadení figury, nebo její vzetí patří k základním pravidlům šachové hry a nepovažuje se za prvek kombinace. Kombinace je vyšší škola šachových zákonitostí a samozřejmě vyplývá z pravidel hry.

Pro ilustraci motivů (a b c d.... )

Motivy kombinací ilustrované na kombinacích

Vpravo u diagramu je malý bílý nebo černý čtvereček - strana která je na tahu a provede kombinaci. 

a - zničení obrany 

Myšlenka tohoto motivu spočívá v tom, že útočník vezme soupeřovu i za cenu oběti figuru, která plní důležitou obrannou roli nějakého důležitého bodu.
Řešení se zvýrazní obtažením pole myší se stisknutým levým tlačítkem.
1.Rxd4 Re7 (po vzeti věže následuje dvoutahový mat Ve5+ a h3 mat) 2.Rde4 g5 3.b3 Re6 4.Nxe5 Ra6 5.R1e2 Rd6 6.Nc4 *
zniceni obrany


b - blokáda pole

Vstoupením obětující se figury na pole v případě jejího vzetí soupeřem si zablokuje vlastní figurou ústupové pole krále. Podle pravidel nesmí figura, pěšec vstoupit na pole obsazené vlastní figurou.
1...Rd3 2.Rhc1 (Rxd3 Be6 mat)
blokada pole



c - uvolnění pole

Útočník i za cenu oběti uvolní důležité pole nebo dráhu pro jinou figuru, v příkladu je to jezdec a věž, které pak dokončí operaci. Je to inverzní operace k motivu b - blokování pole.
1.Qb7+ Nxb7 2.Nc6+ Ka8 3.axb7+ Kxb7 4.Rxa7#
uvolneni pole


d - odvlečení

Obětí se donutí soupeřova figura (věž) opustit pole, ze kterého brání matové hrozbě.
1.Qe8+ Rxe8 2.Bd5+ Re6 3.Bxe6+ Qxe6 4.fxe6 *
odvleceni


e - odkrytý útok

Útok odkrytím dráhy figury, která vytvoří další útok. Figura odkryje dráhu jiné figury, které tak napadá důležitou soupeřovu figuru. V následujícím příkladu je to  vlastně zvláštní varianta dvojího úderu (napadení dámy a matová hrozba). Obě hrozby nelze pokrýt.

1.Rh5 Qxd7 2.Ng5+ Kh8 3.Rxh6#
odkryty utok

f -  vazba

Lidově přišpendlení. Je to znehybnění figury proto, že tato nesmí odejít z dráhy aby neodkryla napadení krále. Toto je příklad absolutní vazby, na rozdíl od vazby relativní při které není v pozadí král. Svázaná figura je potom "mrtvola", která táhnout nesmí, protože by to bylo proti pravidlům. V příkladu může udělat dáma tah pouze ve směru dráhy střelce.
1.Bc5 Bb6 2.Qf4+ Kg8 3.Qxd6 Bxc5+ 4.Qxc5
vazba


g - zničení pěšcového krytu

Obětí se zničí pěšcová ochrana a tak se uvolní linie, které pak útočník využije k matovému útoku.
1.Rxe6+ Bxe6 2.Bxb5+ Bd7 3.Re1+ Kd8 4.Qc7#
rozbiti pescoveho krytu

h - zavlečení

Obětí se donutí jiná figura (král) vstoupit na pole, na kterém se dalším nutícím tahem dokončí matová kombinace.
1...Qh1+ 2.Kxh1 Bf3+ 3.Kg1 Rd1+ 4.Re1 Rxe1# *
zavleceni


i -  zatarasení dráhy

Postavením figury na pole, které brání účinku soupeřovy figury v obranné akci. Zde se překrývá dráha věže, která brání proměněně pěšce. Podle pravidel nemohou dalekonosné figury (věž, dáma, střelec) přeskakovat jiné figury vlastní nebo soupeřovy. Přeskakovat může pouze jezdec.
1... Rd1 2. Nd6+ Kd7 3. Nf5 Bf6 4. a3 Re1+ 5. Kxe1 h2 6. Nd4 h1=Q+**
zablokovani drahy


j -  dvojitý úder

Současné napadení dámy a vytvoření matové hrozby na druhé straně šachovnice. Obě hrozby nejdůležitějším figurám černé pozice nelze pokrýt.
1.Bh7 Rxh7 2.Qxa2 *
dvoji uder

Na serveru Chess tempo

je taktických motivů ještě víc:  Taktické motivy

Tactical Motifs A-Z

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Wittus | 23. srpna 2010 v 22:10 | Reagovat

pěkný blog, musí to dát hodně práce. Pozor u řešení e je uvedeno řešení z d.

2 sachyev | 24. srpna 2010 v 5:45 | Reagovat

Díky za upozornění. Už jsem to opravil.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama